A A+ A++ Wysoki kontrast
Witamy na stronie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bartoszycach. ul. Pieniężnego 10a, 11-200 Bartoszyce
 



LINKI

Bądź Aktywny

Program

Program













REGULAMIN ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
w Bartoszycach

 

ROZDZIAŁ  I. Postanowienia ogólne.

 

§ 1

Środowiskowy Dom Samopomocy w Bartoszycach działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015r. poz. 163 z późn. zmian.).
  2. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 2011r. Nr 231, poz. 1375 – tekst jednolity z późniejszymi zmianami).
  3. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy(Dz. U. 2010 Nr 238 poz. 1586 z późn. zmian.).
  4. Uchwały Nr 103/XV/99 Rady Miejskiej w Bartoszycach z dnia 22.XII.1999r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego.
  5. Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bartoszycach.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. MOPS - należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bartoszycach,
  2. Domu - należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy,
  3. Uczestniku - należy przez to rozumieć osobę przebywającą w Domu na podstawie decyzji administracyjnej,
  4. Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Środowiskowego Domu Samopomocy w Bartoszycach,
  5. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Miejską Bartoszyce.

§ 3

  1. Dom jest ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, prowadzonym jako zadanie zlecone Gminie przez administrację rządową w ramach pomocy społecznej, działającą w strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bartoszycach przy ul. Pieniężnego 10 A.
  2. Dom funkcjonuje na wydzielonej części majątku komunalnego, będącego w zarządzie MOPS, o powierzchni 693,56 m2.
  3. Działalność Domu finansowana jest z dotacji celowej budżetu państwa.

§ 4

  1. Dom jest placówką pobytu dziennego typu A, B, C (w rozumieniu przepisów określonych w § 1 pkt 1 niniejszego Regulaminu), przeznaczoną dla osób dorosłych z zaburzeniami psychicznymi, które nie wymagają leczenia szpitalnego, bądź opieki stacjonarnej.
  2. Dom działa 5 dni w tygodniu przez 8 godzin dziennie, od 730 do 1530.
  3. Przez 7 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z Uczestnikami, zaś pozostały czas przeznacza się na uzupełnienie prowadzonej dokumentacji, czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć.
  4. W ramach działalności Domu mogą odbywać się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących na przyjęcie do Domu oraz byłych Uczestników.
  5. Decyzję o skierowaniu do Domu oraz decyzję ustalającą odpłatność za korzystanie z usług wydaje Dyrektor MOPS, w oparciu o wniosek osoby zainteresowanej, bądź jej przedstawiciela prawnego.
  6. Odpłatność ustaloną w decyzji Uczestnicy zajęć wnoszą do kasy MOPS, w terminie do 15-go dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
  7. Dom posiada 55 miejsc i prowadzi działalność terapeutyczną w oparciu o następujące sale terapeutyczne:
    • gospodarstwa domowego i spotkań ogólnych,
    • ergoterapii,
    • arteterapii,
    • terapii społecznej,
    • rękodzieła ludowego,
    • terapii sensorycznej,
    • rehabilitacji z elementami fizykoterapii,
    • e-pracowni.

ROZDZIAŁ II. Cele i zadania Domu.

§ 5

  1. Celem Domu jest świadczenie na rzecz Uczestników usług polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
  2. Do zakresu usług świadczonych przez Dom należy:
    • trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym m.in. umożliwienie przygotowania i spożycia posiłku w ramach treningu kulinarnego,
    • trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,
    • trening umiejętności spędzania czasu wolnego,
    • poradnictwo specjalistyczne,
    • pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
    • pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
    • niezbędna opieka i wsparcie na terenie Domu,
    • terapia ruchowa, w tym m.in.: rehabilitacja zdrowotna, zajęcia sportowe, turystyka i rekreacja,
    • prowadzenie innych form terapeutycznych (w tym m.in. obsługa komputera, krawiectwo, tkactwo, ceramika, wiklina), przygotowujących do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia na otwartym i chronionym rynku pracy. 
  3. Usługi w Domu są świadczone w formie indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych.
  4. Dom, w oparciu o bazę żywieniową Dziennego Domu „Senior-WIGOR” MOPS, umożliwia Uczestnikom spożywanie gorącego posiłku w postaci obiadu, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto, w ramach treningu kulinarnego, stanowiącego element bieżącej pracy terapeutycznej, z posiłku korzystają wszyscy Uczestnicy.
  5. Wymienione w punkcie 1 cele realizowane są poprzez:
    • kształtowanie umiejętności niezbędnych do codziennego, samodzielnego funkcjonowania w oparciu o pracę terapeutyczno - rehabilitacyjną,
    • udostępnianie poradnictwa i pomocy w sprawach socjalno-bytowych,
    • poprawę funkcjonowania Uczestników w rodzinie i najbliższym otoczeniu,
    • motywowanie do aktywności w pełnieniu ról społecznych i zdrowotnych,
    • pracę socjalną z rodzinami Uczestników,
    • stosowanie różnych form integracyjnych dotyczących Uczestników i ich otoczenia,
    • rekonstrukcję, odkrywanie i rozwój zainteresowań Uczestników w ramach działalności terapeutycznej, prowadzonej na bazie Domu oraz w kontaktach z ich środowiskiem rodzinnym i najbliższym otoczeniem.

ROZDZIAŁ III. Prawa i obowiązki Uczestników Domu:

§ 6

1. Uczestnik ma prawo do:

  • poszanowania jego godności i prywatności oraz równego traktowania i ochrony przed wszelkimi formami przemocy,
  • wglądu w dokumentację dotyczącą jego osoby. W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej prawo to przysługuje opiekunowi prawnemu,
  • złożenia skargi osobiście lub przez opiekuna prawnego do Kierownika Domu oraz do Dyrektora MOPS,
  • rezygnacji z pobytu w Domu. Prawo to w przypadku osób ubezwłasnowolnionych przysługuje opiekunowi prawnemu,
  • korzystania ze sprzętu znajdującego się w Domu,
  • uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu potrzeb,
  • uzyskiwania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom.

§ 7

  1. Uczestnikom tworzy się warunki do samorządnego zorganizowania się w celu reprezentowania swoich interesów oraz podtrzymania właściwych form współdziałania z kadrą Domu, zapewniających realizację ich praw.
  2. Na ogólnym zebraniu, Uczestnicy mogą wybrać Radę Domu, która stanowi organ pomocniczy i doradczy Kierownika.
  3. W skład Rady Domu wchodzą:
    • przewodniczący,
    • sekretarz,skarbnik,
    • dwóch członków.
  4. Do zadań Rady Domu należy w szczególności:
    • pomaganie Kierownikowi Domu w tworzeniu warunków sprzyjających właściwym relacjom w gronie Uczestników,
    • współdziałanie w zaspokajaniu potrzeb kulturalnych i terapeutyczno - rehabilitacyjnych,
    • pomoc w utrzymaniu więzi ze środowiskiem rodzinnym i najbliższym otoczeniem,
    • utrzymanie kontaktu z Uczestnikami w przypadku ich dłuższej nieobecności w Domu.
  5. Kierownik Domu zapewnia niezbędne warunki funkcjonowania samorządu.

§ 8

  1. Powinności Uczestników wynikają z ogólnie przyjętych norm i zasad współżycia społecznego oraz postanowień niniejszego Regulaminu. Są one jednak zindywidualizowane i dostosowane do możliwości ich wypełniania, uwarunkowanych obiektywnymi cechami psychofizycznymi.
  2. Do obowiązków Uczestników, w miarę ich możliwości, należy m. in. :
    • poszanowanie praw i wolności innych osób, w tym zarówno współuczestników jak i pracowników Domu,
    • poszanowanie mienia Domu,
    • dbałość o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny,
    • przestrzeganie przepisów bhp, przeciwpożarowych i sanitarnych,
    • współpraca z kadrą Domu w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
    • włączanie się do prac na rzecz Domu,
    • branie udziału w zajęciach terapeutycznych oraz imprezach i spotkaniach organizowanych przez pracowników Domu,
    • każdorazowe zgłaszanie pracownikom faktu wyjścia z Domu lub chęci oddalenia się od grupy podczas pobytu poza placówką,
    • zgłoszenie każdorazowo Kierownikowi Domu lub osobie go zastępującej, faktu nieobecności na zajęciach,
    • przestrzeganie Regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych.
  3. W przypadku zakłócania spokoju lub stwarzania przez Uczestnika sytuacji zagrażających bezpieczeństwu innych, zostaną wobec niego wyciągnięte dyscyplinujące konsekwencje w postaci, m. in.:
    • rozmowy terapeutycznej z zespołem wspierająco - aktywizującym,
    • rozmowy z członkiem rodziny lub opiekunem prawnym Uczestnika.
  4. Na terenie obiektu, w którym zlokalizowany jest Dom, obowiązuje:
    • zakaz spożywania alkoholu i innych środków odurzających, jak również przebywania pod ich wpływem,
    • zakaz palenia tytoniu.

§ 9

Szczególnie rażące naruszenia Regulaminu przez Uczestników mogą skutkować uchyleniem decyzji o skierowaniu w trybie przepisów określonych w § 1 pkt 1 niniejszego Regulaminu.

ROZDZIAŁ IV. Postanowienia końcowe.

§ 10

  1. Funkcję Kierownika Domu pełni Kierownik Działu Pomocy Instytucjonalnej MOPS, zatrudniany przez Dyrektora MOPS.
  2. Kierownik odpowiada za działalność Domu i realizację zadań placówki.
  3. Obsadę etatową Domu określa Regulamin Organizacyjny MOPS.
  4. Obowiązki kadry Domu wynikają z zakresu czynności pracowników.

§ 11

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, po wcześniejszym uzgodnieniu z Wojewodą Warmińsko – Mazurskim.
 

 




























 
 
Foto: Ewa i Tomasz Pisarscy, Jarosław Pastuła, Archiwum Mops